him...her...together...

him...her...together...

Saturday 19 November 2011

C.I.N.T.A (persepsi hada)

C.I.N.T.A. K.I.T.A. satu rasa
C.I.N.T.A. B.U.T.A. tak bermata lahirnya
C.I.N.T.A. G.I.L.A. pada harta
M.A.N.A. C.I.N.T.A.. yang sebenar2nya
C.I.N.T.A. K.I.T.A. sampai bila
Manakah satu arah kita sebenarnya dunia

Kita berasmara di dalam cinta yang tak bermaya
Kita berupaya selagi padu janji setia
Kita selami cinta ini kian lama
Telan arus nangis ketawa
Sama rasa pastinya
Walaupun tahu cinta itu tak bermata
Namun masih banyak ada
Yang menawan di dalamnya


Wah, rokckers hada yer.. layan XPDC tu. Nak wat macam mana hAda memang minat lagu-lagu rockers 80an ni. Lagu-lagu zaman ni memang betul-betul menusuk jiwa. Mesti kawan-kawan nak kata hAda jiwangkan? Tak pe, hAda tak kisah.
siapa yang mahu hAda diskusi hal cinta hari itu? nah hAda dah come out dengan sesuatu yang anda minat.
Bukan mudah untuk mencari cinta, bukan mudah untuk memahami siapa saya, siapa awak tapi inilah cinta. Kalau tidak, tidaklah dipanggil stage penyesuaian mase bercinta. Manusia ni kan banyak ragamnya, maka kita perlu mengenalinya. Bak kata pepatah orang tua-tua, tak kenal maka tak cinta, Kadang-kadang betul juga, pepatah lama ni, kalau dah kenal baru  jatuh cinta. Kalau tak kenal macam mana nak jatuh cinta kan??? Kan???
Tapi hairan ya, ada juga yang bercinta jarak jauh, yang tak pernah kenal rupa, yang tak berjumpa, bercinta. Macam mana ya? Apa rahsianya? Wah, teringat hAda kisah kawan hAda di sekolah dulu. Bercinta dengan seseorang yang tak pernah dikenali. Hanya bertukar gambar. Bertahun lamanya. Hanya mengenali lewat telefon-telefonnya. Adakah anda pernah mengalami sebegini? Dimanakah letakknya cinta itu? hAda sendiri kurang pasti.
Pada hAda cinta itu buta. Sebab hAda tak dapat menilai siapa yang hAda cinta. Pada hAda juga, cinta itu bodoh sebab terpaksa berkorban untuk orang yang hAda sayang. Dan hAda juga berpendapat, cinta itu palsu, keranan hanya dengan kata-kata manis, hAda mampu terlena dalam cinta. Lalu, mesti kalian tertanya-tanya apa itu cinta pada hAda. Pada hAda cinta itu mewah. hAda perlu mewah untuk bercinta. Bagaimana?
1.       Perlu selesa masa dating
2.       hAda tak nak bermadu :P
3.       masa dengan hAda Cuma dengan hAda, bukan dengan orang lain
4.       kasih sayang itu hanya untuk hAda
hAda bukan hanya ingin mewah dari segi keewangan tapi hAda juga mahu mewah dengan kasih sayang.
seSungguhnya, cinta hanya pada satu, untuk yang berhak, ALLAH swt. Namun, manusia lupa kepada siapa cinta itu seharusnya diberikan, kepada siapa rindu itu seharusnya di curahkan. Muda-mudi hari ini –termasuk Hada- buta menilai cinta yang agung. Bak kata orang, cinta itu buta. Kalau cinta itu buta, kita sebagai umat seharusnya rela berbuat apa sahaja untuk ALLAH swt dan meninggalkan larangannya. Namun, fenomena hari ini, terbalik pulak, untuk buayefriend –boyfriend- sanggup, tergadai body tak per. Tapi nak sembahyang cukup 5 waktu sehari semalam, tak mampu ya. Mari kawan-kawan kita tinggalkan sebentar cinta dunia, kita kembali ke cinta abadi, dengan bertahajud, bertasbih memuji ALLAH swt. Insyaallah, cinta dunia akan datang dengan sendiri tiada paksaan.
          Wah, hAda memberi nasihat sampai terlupa yang diri sendiri juga tidak mampu untuk melunaskan cinta kepada yang satu sepenuhnya. Kesedaran yang timbul tidak cukup untuk menggerakkan mesin-mesin dalam tubuh untuk melakukannya. –tengok movie sampai pagi mampu ya hAda?-

No comments:

Post a Comment