him...her...together...

him...her...together...

Sunday 18 December 2011

ini kenangan ku.....

Ini Kenangan Terindah.












Hampir tiga tahun setengah bermaustautin di Universiti Malaysia Kelantan (UMK), kampus Pengkalan Chepa, banyak kenangan yang dikutip. Bukan hanya sekadar mendapat ilmu yang menggunung tinggi bahkan pengalaman juga berbakul banyaknya. Ini kenangan terindah, bukan mudah untuk mengharungi bersama-sama, suka duka, susah senang. Alhamdullilah. Pengajian aku dan rakan-rakan sekelas ku hampir kepenghujung. Tamat sudah kelas-kelas kami yang beraneka bagai cerita, beraneka bagai ragam dan sikap. Pelbagai pahit manis diharungi, pelbagai jenis pengalaman dikutip sepanjang titian perjalanan ini. Dan syukur kepada Allah yang kuasa memudahkan segala urusan aku dan kawan-kawanku.
          Bermula dari semesta satu, jatuh bangun bersama UMK yang baru bertatih. Memulakan langkah sabagai siswa dan siswi. Meninggalkan kampong halaman untuk mencari segulung ijazah. Bermulalah persekitaran baru, kawan-kawan baru, penem[atan baru dan pikiran baru. Rasanya, tiada ditempat lain, dekan sendiri turun ke kelas mengajar kami yang dahagakan ilmu. Membimbing selangkah demi selangkah dari a ke b ke c dan seterusnya. Lalu, kawan-kawan bertambah dari minggu ke minggu. Kenalan mula mengisi contact nombor Upax ditelephon bimbit.
          Semester dua menghadirkan diri dengan pelbagai kerenah. Dengan PTPTn di potong lebih dari 70%, kami hidup bergantung antara satu dengan yang lain. Bermula di asrama atas fakulti berpindah ke rumah falt diseberang jalan. Namun semuanya pengalaman terindah. Di sini aku mula mengenali dunia. Disini aku mula mencintai dunia dan membuka minda ku. Dari berdua tinggal seorang. Ini pengalaman ku.
          Semester empat membawa perubahan drastik. Cik Suhada A.k.A su @ hAda sudah mula mengenali Kelantan. Sudah meluaskan contact keseantero daerah. Wah, sudah maju ya. Ini dunia. Lagi ramai manusia yang aku kenal, lagi banyak ragam yang aku paham. Berlalu sudah 123, abc, sekarang dunia perlu a millions, more that .,:!. Tanda ? menjadi penyeri setiap nota-nota yang ada.
          Kenangan ini tak akan ku lupa. Berkumpulan menyelesaikan kerja, memanipulate segala data yang ada. Berkerjasama saling membantu. Namun aku belajar, yang baik selalu ditindih. Langsung dengan itu seterusnya aku memanipulate sesungguhnya untuk menghasilkan sesuatu yang optimum. Asigment minum kopi + makan kacang pes. Menghabiskan malam-malam menjadi kelawar untuk menyempurnakan LAST MINUTES IS OUR TRUST. Menangis menyudahkan PPTA, tersenyum gembira selepas presentation, lega apabila periksa berakhir. Ini kehidupan student. Pengalaman ini bukan berharga serial, atau 2 riyal. Tapi ini berharga sejuta rasa.
          Lalu, setelah hampir berlalu 3 tahun dan setengah, pelbagai cerita telah aku kutip, pelbagai pengalaman mengisi album hidup. Dari berkeluarga hingga tidak. Dari berdua hingga ke seorang and berdua semula. Alhamdullilah, tinggal satu semester terakhir.
          Kawan-kawan dan kenalan di UMK, lectures dan staf FKP dan ISME terima kasih kerana telah melayan kerenh aku dan kami. Terima kasih kerana sudi menerima kami untuk mengisi kekosongan di sini. Biarlah orang kata university rumah kedai, atau university budak sekolah, namun aku bahagia disini. Bukan mudah untuk belajar berlari dalam hidup. Memenuhi segala kateria yang ada. Tawaran kerja dari Falkulti Pelancongan dan Hospitality insyallah akan kami penuhi. Terima kepada Prof Dell, Dr Ghaz, PM Aziz, Miss Liza, Miss Awin, Miss Wee, Miss Haziati, Madam Ida, En. Naqib, Datuk Nawi, Dr. Rafi, Prof Faruk, Datin Rosnah, Dr Rosdi, Madam Noraini, En Marwan, Ustaz Talal, Achan Nakawat, Achan Champa, Mr ArizaL Afzan, Mr Bob and others lectures.
          To all my friends: Fina, Lela, Wana, Ummu, Ina, Lili, Yati, Miza, Nuyu, Huipin, Meimei, Rozi, Pian, Ayang Zamri, Lan, Zila, Fadli, Uma, Mimi, Ema, Hadia, Rozi, Parin, Faliza, Khazimah, Santi, Fiza, Raj, Loi, Alilah, Noriah, Ain, Suzi and Asma, kalian kenangan terindahku. Kalian yang menyempurnakan segala-galanya selama aku di UMK ni. Kalian yang terhebat. Semoga kita berkawan selama-lamanya. Buat roommate saya, Yaya, Miza, Iera, Nuyu, K.Nik.K. Asma, Ain, Azie dan Lela. Terima kasih kerana memahami saya. Kalian are the best.
          Ini kenangan aku, kenangan terindahku. Semoga Allah memudahkan segala urusan kami. Amin.

No comments:

Post a Comment